Strona główna Lifestyle

Tutaj jesteś

Galeria handlowa jako centrum społeczności lokalnej: Czy to w ogóle możliwe?

Data publikacji: 2025-09-23
Galeria handlowa

Dom oraz praca – to dwa miejsca, w których statystycznie, każdego dnia, spędzamy najwięcej czasu. Nie bez powodu mówi się, że to właśnie miejsce wykonywania obowiązków zawodowych jest „drugim domem”, niekoniecznie w znaczeniu ciszy i spokoju, ale właśnie z uwagi na liczbę godzin, jaką tam przebywamy. W socjologii pojawił się także kolejny termin, który jeszcze bardziej rozbudowuje to zagadnienie. Jest nim „trzeci dom”, czyli punkt, najczęściej w przestrzeni publicznej, który staje się ulubioną lokalizacją do odpoczynku, realizacji hobby czy budowania stosunków międzyludzkich. Okazuje się, że takim miejscem najczęściej staje się… galeria handlowa. Dlaczego tak jest? Wskazujemy, dlaczego centrum handlowe zyskało takie miano.

Dlaczego galeria handlowa wpisuje się w ideę tzw. trzeciego miejsca?

Idea trzeciego miejsca była przedmiotem rozważań wielu naukowców zajmujących się socjologią i psychologią. Wśród nich możemy wyróżnić, chociażby Raya Oldenburga, który bardzo dokładnie zgłębiał ten temat. Współcześnie koncepcja „third place” odnosi się do miejsc w przestrzeni publicznej, które sprzyjają wielu pozytywnym procesom społecznym. Mowa o integracji wielu ludzi, wymianie myśli, poglądów czy spędzaniu wolnego czasu wraz z innymi. Takie placówki są potrzebne z wielu różnorodnych względów. Dzięki nim możemy dojrzewać, jako społeczeństwo, i kreować nowe pomysły, wymieniać się spostrzeżeniami i budować poczucie wspólnoty. Centrum handlowe, podobnie jak biblioteki publiczne czy kawiarnie z open space, może z powodzeniem pełnić właśnie taką funkcję. Tym bardziej że galerie powstają już nie tylko w dużych ośrodkach miejskich, ale także mniejszych miejscowościach, będąc lokalizacjami dostępnymi dla coraz większej liczby mieszkańców.

Czym stało się współczesne centrum społeczności?

Nowoczesne centra lokalne to placówki, w których ludzie – najczęściej mieszkańcy danego obszaru miejskiego – spędzają czas ze sobą. Z różnych względów wspomniane wcześniej biblioteki, czy nawet place zabaw, nie są w stanie zrealizować tych potrzeb w całości. Stanowią one bowiem miejsca, które przeznaczone są dla konkretnych grup społecznych – młodzieży, emerytów czy fanów literatury. Galerie handlowe, ze względu na swój uniwersalny charakter, nie mają takich ograniczeń. Można zatem stwierdzić, że współczesne galerie handlowe stały się ważnymi centrami dla społeczności lokalnej. To placówki, w których można:

  • odpoczywać,

  • jeść,

  • robić zakupy,

  • spędzać czas w strefach komfortu,

  • uczęszczać do kina,

  • wykonywać wiele innych czynności, które budują więzi społeczne.

Jak to możliwe, że galeria handlowa zyskała właśnie taki charakter?

Może to wynikać z wielu czynników. Należy wspomnieć także o potrzebie generowania zysków, w końcu galerie są przestrzeniami prywatnymi, które przede wszystkim mają przynosić dochód dla inwestora. To, że stały się centrami społecznymi, jest jak gdyby skutkiem wtórnym. Wynika ono z naturalnych potrzeb ludzkich, objawiających się np. chęcią spędzania czasu w grupie, integrowania się z rówieśnikami czy poznawania nowych osób. Dzięki temu, że są one wielkimi przestrzeniami, często wielopiętrowymi i bardzo obszernymi pod kątem dostępności wolnego miejsca, sprzyja to poczuciu indywidualności oraz prywatności każdej jednostki. Ten efekt nie jest możliwy do osiągnięcia w innych, bardziej kameralnym miejscach. Galeria handlowa czy tego chcemy, czy nie, nie służy jedynie celom zakupowym. Dla wielu osób jest znakomitą lokalizacją do spotkań ze znajomymi, szczególnie wśród grup młodzieży. 

Artykuł sponsorowany

Redakcja slimxl.pl

Zespół redakcyjny slimxl.pl z pasją zgłębia świat diety, sportu i zdrowia. Uwielbiamy dzielić się naszą wiedzą z czytelnikami, przekładając złożone tematy na proste i zrozumiałe porady. Wierzymy, że zdrowy styl życia może być dostępny dla każdego!

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?